Fietsreis in Engeland:  Way of the Roses, Bay Cycle Way & Hadrian’s Wall Cycle way

Begin augustus sporen we met z’n vijven vanuit Brussel-Zuid naar Rotterdam Centraal. Van daaruit fietsen we +/- 30 km naar Rotterdam Ferry haven om dan ’s avonds in te schepen richting Hull.

Way of the Roses

De volgende ochtend om 7u30 (UK time) kan onze fietsreis echt beginnen. Na een uurtje fietsen laten we de mistroostige buitenwijken van Hull achter ons. Het plan is om aan te sluiten op de ‘Way of the Roses cycle route’ en ‘s avonds in York aan te komen.  Best een lange, maar ook een vlakke tocht (88km). Het aangename fietsweer en het mooie Engelse platteland maken dat het een leuke rit is.

Op weg naar York

York verdient zeker een stop en dus bezoeken we de volgende dag de belangrijkste bezienswaardigheden.  Van York gaat het dan richting Pateley Bridge. We rijden op smalle wegen in een landschap van weiden, hagen en stenen muurtjes. Het 2de deel van de rit na Ripon (met zijn prachtige kathedraal) is best wel pittig met enkele stevige klimmen.  Een tocht van 78km.

De volgende dag gaat het van Pateley Bridge naar Settle, doorheen de Yorkshire Dales. We zitten nu in het hart van The Pennines, de heuvels die van noord naar zuid over het VK lopen. De klimmen volgen elkaar snel op en ze zijn echt steil. Elke inspanning wordt beloond met een schitterend uitzicht gevolgd door een scherpe afdaling. Onze fietsen worden hier echt getest. Ook hier rijden we langs rustige, smalle wegen maar wel in de mist en motregen. Een tocht van 45km.

Van Settle rijden we richting Lancastre. Het eerste deel van deze rit is opnieuw erg pittig maar de weergoden zijn deze keer wel met ons. We rijden door het Forest of Bowland langs smalle, rustige wegen met veel groene weiden, schapen, kleine bosjes en stenen muurtjes.  We laten de Pennines achter ons en rijden Lancaster binnen langs de oever van de river Lune. Eindelijk weer vlak. Van Lancaster gaat het naar Morecambe aan de Ierse Zee, het eindpunt van The way of the roses. We besluiten nog enkele km’s door te fietsen langs de kustlijn van de Morecambe bay naar Bolton-Le-Sands. Een tocht van 64km.

Bay Cycle Way

De volgende dag wordt er zeer veel neerslag voorspeld van ‘s ochtends tot ’s avonds. Hier hebben we echt geen zin in en besluiten een rustdag in te lassen. De daaropvolgende dag is de zon er weer en fietsen we rondom de Morecombe Bay via de Bay Cycle Way.  Ook deze tocht is best heuvelachtig.  Mooie vergezichten zijn ons deel: westwaarts op de baai en oostwaarts op The Pennines-Lake district. En of er daags voordien veel regen is gevallen: op verschillende plaatsen rijden we door blanke straten. Uiteindelijk landen we in Ulverston na een tocht van 81km.

Bay view

‘s Ochtends vertrekken we onder een stralende zon richting Barrow-in-Furness, het laatste deel van de Bay Cycle Way. Vanuit Barrow nemen we de trein noordwaarts richting onze volgende fietsroute Hadrians Wall Cycle Way. Dit was niet het oorspronkelijke plan. De gedwongen rustdag van 2 dagen terug en de wetenschap dat we nogmaals de The Pennines over moeten ditmaal van west naar oost, doen ons besluiten wat extra marge te nemen. De terugreis met de ferry ligt immers vast.  We sporen tot MaryPort een kuststadje meer noordwaarts aan de Ierse zee. Van daaruit fietsen we nog verder noordwaarts langs de kust tot Silloth. In totaal 45 km gefietst.

Hadrian’s Wall Cycle way

Op onze volgende tocht rijden we eerst langs de Solway Firth, een fjord die mee de grens uitmaakt tussen Engeland en Schotland. Het uitzicht aan de Solway Coast doet denken aan een estuarium, met veel maritieme fauna en flora. Van daaruit gaat het richting Carlisle, de echte start van de muur van Hadrianus. Na Carlisle begint het klimwerk weer naarmate we het noordelijk deel van The Pennines naderen. Uiteindelijk landen we in Banks na een tocht van 92km.

Tijdens de nacht komt er een zeer stevige wind opzetten, bovendien draait hij.  We krijgen dus een sterke oostenwind op kop. Gelukkig zijn er tal van interessante Romeinse sites te bezoeken. Ze zijn een welgekomen verpozing tussen het klimwerk en het harken tegen de wind. De uitzichten mogen er best zijn: woest heuvelachtig terrein en af en toe een restant van de muur. We stoppen in Once Brewed na een tocht van 30km. Daar bezoeken we ook nog de site van Vindolanda.

The kids hebben zin in een extra dag Newcastle. We besluiten dus om vanuit Once Brewed gelijk door te rijden naar Newcastle en geen antieke sites meer te bezoeken. Het eerste deel van de tocht is best weer pittig met de ondertussen gekende nijdige hellingen en mooie vergezichten. Maar na de middag volgt een spectaculaire afdaling richting de vallei van The Tyne.  Via de oevers van The Tyne bereiken we Newcastle, wat best een mooi plaatje oplevert met de vele bruggen. Een tocht van 70km.

Na anderhalve dag chillen in Newcastle fietsen we richting ferry haven zo’n 20km oostwaarts. Daar schepen we in op de ferry richting IJmuiden (Amsterdam).  Om 10u de volgende dag fietsen we door de Nederlandse polders richting Amsterdam Centraal waar we de trein terug naar Brussel nemen.

Voor de fundi’s:

  • Elke => Santos Travelmaster 2.8
  • Tom => Utopia Roadster
  • Hazel => Vintage Trek – gerenoveerd
  • Gus => Campus TR10
  • Bette => Campus TR2
Op donderdag 09/05 is Velonaut gesloten.