Longtails: Waarop moet u letten bij het kiezen van een longtail?

Stabiliteit:

Hoe lager het zwaartepunt van de fiets, hoe stabieler het vertrek zal zijn in beladen toestand. Zeker wanneer de fiets in stedelijk verkeer wordt gebruikt, is dit een belangrijk punt. Fietsen in de stad betekent immers heel vaak stoppen of vertragen en vervolgens weer optrekken. Longtails met een kleinere wielmaat achteraan rijden merkelijk stabieler in beladen toestand.

Sommige longtails komen met 2×20” wielen (bvb: Riese & Müller – MultiTinker, Bicicapace – Justlong, Tern – GSD), andere fabrikanten kiezen voor een groter voorwiel gecombineerd met een 20” achterwiel (bvb Bike43, Yuba – Spicy Curry). Een groter voorwiel heeft meer inertie en zal daardoor minder snel van zijn koers afwijken wanneer u een obstakel overrijdt bvb een verkeersdrempel of een kasseiweg.

Een tweede belangrijk element voor de stabiliteit van de fiets is de stijfheid van het frame.  Longtails zijn dan ook zwaar en hebben soms een atypische frame geometrie. Je wil niet dat de fiets ‘wakkel’ aanvoelt in beladen toestand.

Remmen:

Van al de onderdelen van de longtail is dit waarschijnlijk het meest bevraagde. De remmen moeten voorzien zijn op de belading van de fiets. Een keuze voor een hydraulisch remsysteem is zeker te verkiezen. Gezien het belang van kleinere wielen, kunnen we ook stellen dat hydraulische velgremmen minder geschikt zijn. De velgen van de 20” wielen zouden immers sterk belast worden door de velgrem, gegeven de kleine omtrek. Blijft dus de hydraulische schijfrem als volwaardig alternatief.

Standaard:

De standaard is een typisch onderdeel waarvan je pas beseft hoe belangrijk het is wanneer het defect is. Een goede standaard biedt stabiliteit én gebruiksgemak. Ervaring leert ons dat de beste standaarden door de fabrikant van de longtail zelf zijn ontwikkeld. De standaard is dan perfect geïntegreerd op het frame van de fiets met de juiste lengte en een laag kantelpunt.  Hierdoor is de hefboom die nodig is om de standaard uit of in te klappen merkelijk kleiner dan bij standaard oplossingen in de markt.    

Versnellingssysteem:

De meeste longtail fietsen worden gebruikt in een stedelijke omgeving waar frequent stoppen en weer optrekken de regel zijn. In een dergelijke omgeving valt er veel te zeggen voor een naafversnelling. De naafversnelling laat u immers toe te schakelen in stilstand. Op die manier kan u het vertrek in beladen toestand duidelijk lichter maken.

Aangezien de meeste longtail fietsen vandaag zijn uitgerust met een krachtige middenmoter, is het belangrijk dat de naafversnelling op de fiets het krachtenkoppel van de motor aankan.  Goede voorbeelden hiervan zijn: Shimano Nexus 5, Enviolo Heavy Duty en Rohloff.

Midtail of eerder longtail?:

Tot op heden bestaat er geen officiële definitie van een longtail fiets. Voor de consument die op zoek is naar een goed alternatief om zijn kinderen met de fiets te vervoeren, is het wel nuttig de verschillen tussen de gangbare varianten duidelijk te maken. Veel zogenaamde longtail fietsen die vandaag worden verkocht verdienen dit predicaat niet. Het gaat vaak om midtail fietsen veeleer dan longtail fietsen.

Bij Velonaut spreken we van een longtail wanneer er achterop gemakkelijk 2 kinderzitjes kunnen worden gemonteerd zonder dat er een ‘conflict’ ontstaat met de fietser.  Bij de zogenaamde midtail fietsen botst de fietser met zijn/haar hielen tegen de voetsteuntjes van het eerste stoeltje. Je kan dan wel zeggen dat er 2 kinderzitjes achterop kunnen maar aangenaam fietsen is anders. Vaak zien we dan ook dat ouders te snel kiezen voor een bankconfiguratie achterop zonder kinderzitjes. Kinderzitjes bieden echter meer houvast voor kleine kinderen.

In deze verwijs ik graag naar de aanbevelingen van het VIAS Instituut, Belgisch kenniscentrum over verkeersveiligheid en mobiliteit (research report 2018-T-05):

Op een fiets mogen zoveel personen vervoerd worden als er zitplaatsen zijn. …
Voor het vervoer van kinderen gelden geen afwijkende voorschriften, maar het is aan te raden voor hen een aangepast zitje te voorzien.

Het is dus zinvol om als ouder even stil te staan bij de juiste configuratie van de fiets om uw kroost de komende jaren veilig te vervoeren. Heeft u 2 kinderen die eigenlijk het klassieke kinderzitje zijn ontgroeid dan is een midtail fiets met bankconfiguratie zeker een valabel alternatief.  Is voor één van de kindjes (of beide) een kinderzitje nog een tijdje aangewezen dan biedt een echte longtail fiets meer mogelijkheden.

Echte longtail fietsen cfr de definitie van Velonaut: Bike43Bicicapace JustlongYuba Spicy CurryTern GSD

Zogenaamde midtail fietsen cfr de definitie van Velonaut: Riese & Müller MultitinkerVeloEYuba Kombi E5Bicicapace ClassiconaTern HSD

Wegens familiale omstandigheden zal de winkel op vrijdag 05/04 uitzonderlijk sluiten om 17u.