Korte fietsreis met de Brompton

Paasvakantie, eindelijk enkele daagjes tijd om er op uit te trekken. De winkel blijft open, dus Tom kan niet mee. Maar het is lente, de dagen worden langer en de goesting in een kleine fietstrip is te groot, dus trek ik er alleen op uit. Ik plan een fietstripje van enkele dagen naar de bloembollenstreek in Nederland.

Ik heb geen zin in de stress die de combinatie fiets+trein meestal met zich meebrengt en dus neem ik de Brompton. Spoorwijziging twee minuten voor vertrek? Met de Brompton gelukkig geen probleem, die hef je met één hand op…

Met de Brompton langs de bloembollen velden

Een T-bag voortas van Brompton hadden we al, en daar past weliswaar zeer veel in (30l), maar voor een tent, slaapzak, matje, kledij, kookgerief,… lang niet genoeg. Dus stopte ik de rest in een gewone tourrugzak (30l). In het station en op de trein is dat makkelijk, maar fietsen met die rugzak doe ik liever niet.

Dus monteerde ik met een stuk binnenband een plastic buisje onder het zadel. De schouderriemen schoof ik achter het buisje en de onderkant van de rugzak maakte ik met spanners vast aan het bagagerek. De heupriem en borstriem gingen rond de zadelbuis.

De mosterd hiervoor haalde ik bij de Brompton Traveler (hier vind je overigens nog veel meer handige tips voor het reizen met een Brompton!). Op voorhand had ik wat mijn twijfels, maar het geheel bleek verrassend stabiel. Het typische ‘nerveuze’ rijgedrag van een Brompton verdwijnt wanneer de fiets vóór en achter beladen is.

Om kilometers te malen neem je natuurlijk best niet de Brompton, maar ik was gekomen om van het landschap te genieten, en dus was het tempo van de Brompton voor mij ideaal. Ook de mooie, gladde fietspaden in Nederland zijn zeer geschikt om met een Brompton te verkennen.

De eerste dag fietste ik 30 km van Amsterdam centraal tot de eerste camping. Op dag 2 had ik 60 km gepland, maar het weer was schitterend, de omgeving prachtig en dus breidde ik mijn fietstocht uit met wat extra knooppunten. Ik fietste uiteindelijk 72 km door de kleurrijke bloemenvelden tot de tweede camping. De laatste dag reed ik 35 km door de duinen tot het station van Den Haag en nam ik de trein terug naar Brussel.

Conclusie: Voor korte trips op goede fietspaden en op vlak terrein is dit een zeer comfortabele manier van reizen. Volgende keer monteer ik wel andere handvatten want ik miste de ergonomische stuurgrepen van mijn gewone trekkingfiets. Voor de rest ben ik zeer tevreden van mijn setup.

Fietsreizen met de Brompton

Velonaut zal uitzonderlijk gesloten zijn op dinsdag 20/02 en woensdag 21/02 en dit wegens werkzaamheden in ons atelier.